ESE]

Russian Propaganda and ,,Soft Power”
in Georgia

Dimitri Avaliani

The Russian government does not hide that its main goal is to restore its influ-
ence in the former Soviet republics and prevent them from integrating into Euro-
pean structures. In an attempt to achieve this objective, Russia is using all available
means, including hard power — the direct military invasions of Georgia (2008) and
Ukraine (2014) — as well as “soft power”.

In this struggle, information is Russia’s most effective tool. Moscow started the
information war against Georgia a long time ago — when Georgia regained inde-
pendence in 1991. Since then, Moscow has been trying to turn Georgian public
opinion in favour of the Kremlin. Putin’s efforts have intensified dramatically during
the last few years.

The turning point was 2012, the year of the parliamentary elections, when the
Georgian Dream Coalition (GDC) defeated United National Movement (UNM),
a pro-Western political party. The newcomers declared publicly that they too sup-
ported the country’s willingness to join NATO and the EU, but at the same time,
they promised to change the previous government’s “hostile” policy towards Russia.
They wanted to try and find compromise with the Kremlin, ease tension and “some-
how” benefit by this new rhetoric, both economically and politically.

Thus, soon after the elections, the Russian-friendly messages became more vis-
ible and audible. Almost immediately after the elections, an unofficial ban on the
broadcasting of Russian information channels on cable networks was lifted (having
been in place since 2008) and those channels were reintroduced without any diffi-
culty. In the country’s rural areas, these channels were made available via satellite TV.

According to a survey commissioned by the National Democratic Institute
(NDI), around 23% of respondents in Georgia receive information from foreign
TV stations, namely Russian channels. Appatently, for the rural population, Russian
language is still more familiar and therefore preferred — compared with English. The
situation is even worse when we look at local media. There are many media organi-
sations in the country, following pro-Russian, anti-Western and xenophobic editorial
policies.

In May 2015, the Thilisi-based Media Development Fund (MDF) published
a media-monitoring report entitled, “Anti-Western Propaganda”, which analysed
violations of professional standards by the Georgian media, particularly the pub-
lication of unchecked and false news in favour of anti-Western and pro-Russian

59



DIMITRI AVALIANI

propaganda. TV Obiektivi, a cable broadcaster, is at the top of this list, as it is
“famous” for its anti-Western positions. Asaval-Dasavali, Kviris Kronika and Alia,
local print media, as well as Sakinform, Georgia and the World (Msophlio), Pirveli
and Reporter, not to mention online portals, are also on the list. The MDF ana-
lysed the content of anti-Western and pro-Russian propaganda in Georgia. Ac-
cording to the report, there are three categories of messages in the media: the first
concerns values and human rights; the second, interpretation of political develop-
ments; and the third concerns issues such as institutions, particularly international
organisations and NGOs.

The dominant topics in the category of values include issues of homosexuality,
incest and fornication, allegedly encouraged by the West. These media consider the
West the enemy of the Orthodox Church, and a threat in general. Pro-Western ideas
are believed to be against national tradition and national identity, and are therefore
criticised and condemned. For instance, one narrative is that the West ordered the
Colour Revolutions in Georgia and Ukraine, which led to loss of territory and eco-
nomic destruction in those countries. They even expressed doubts, that Georgia’s
Euro-Atlantic aspirations are the true choice of the Georgian people, not to men-
tion that the former (sometimes the current) Georgian government is not independ-
ent in its decisions and is controlled by Western countries. One of the main mes-
sages is that the West cannot protect Georgia from various threats. As to the third
category, these media organisations believe that NGOs working to protect human
rights in Georgia are spies working for foreign countries and serving their interests.

All these media outlets are very critical of the previous government and try to
foment hatred towards the person of Mikheil Saakashvili and his party by any means
available, including the dissemination of unchecked and clearly false information.
For example, Asaval-Dasavali and some online portals published articles reporting
that Saakashvili was engaged in selling the bodies of dead soldiers in Ukraine. In
fact, this stream of false facts and false values corresponds to the main message of
Moscow’s propaganda in Russia and in post-Soviet countries.

At the same time, we should remember that in some cases these media are not
marginal publications with a limited audience. For instance, the newspaper Asaval-
Dasavali (AD) is one of the most popular tabloids in Georgia. Former Prime Min-
ister and unofficial leader of the ruling coalition, Bidzina Ivanishvili, said in an in-
terview in 2012, that AD is one of the leaders among Georgian media and has a
“principal national and state position”. Georgian high ranking officials, including
the current Prime Ministet, Irakli Garibashvili, continue to follow this line of think-
ing by granting them interviews.

In addition, according to the MDI’s report published in July 2015, government
structures are involved in financing these media by giving them substancial sums of
money. For instance, in 2013-2014, the above-mentioned media (including Obiek-

60



RUSSIAN PROPAGANDA AND “SOFT POWER” IN GEORGIA

tivi, AD and Alia) received 160,000 GEL (66,000 USD) from the state budget. The
government denied this, saying that they had merely subscribed to those newspa-
pers, just as they do to other publications.

Another issue is the positions of members of the ruling coalition parties. Often,
some of them make openly pro-Russian statements and publicly express doubts
about the country’s aspirations to become part of the EU. For instance, Zaza Pap-
uashvili, a member of the GDC, said that Russia is Georgia’s eternal neighbour,
while the country receives nothing from the West, except expressions of concern
and baby diapers. Another MP from the parliamentary majority, Soso Djachvliani,
announced that Georgia should not take sides in the war between Ukraine and Rus-
sia.

In March 2015, another member of the ruling coalition, Gogi Topadze, made
several statements and gave interviews where he said that joining NATO would not
give any benefit to Georgia. At the same time, he insisted that joining the Eurasian
Union could be useful for the country. He also believes that some NGOs (refer-
ring to watchdog groups and various pro-European organisations), which criticise
the government, are financed from abroad and conduct subversive activities against
Georgia, and that it is desirable to prohibit them.

The strangest thing is that these statements did not elicit any protests among
Topadze’s colleagues from the majority. Representatives of the GDC said that To-
padze signed the joint declaration of the GDC, which supports the Euro-Atlantic
aspirations of the state, but that he has the right to his own opinion, as well. It is also
worth noting that a month ago, Topadze said that he was ready to leave parliament.
This happened after he publicly expressed sympathy for Joseph Stalin and his poli-
cies on television.

Meanwhile, in Georgia, pro-Russian organisations work without any restrictions,
organising conferences, seminars and rallies, all the while demanding that the gov-
ernment reject NATO integration. In June 2015, independent journalists published
their research on damoukidebloba.com, in which they listed pro-Russian NGOs,
including the Eurasian Institute and Eurasian Choice. Most of these organisations
have been operating freely since 2013.

In the aftermath of the August War, Gulbaat Rtskhiladze and Irakli Vekua set
up the Eurasian Institute in 2009. In 2013, the Eurasian Institute launched a new
project, the People’s Movement for Russian-Georgian Dialogue. The partner of this
organisation in Russia is the Russian Strategic Studies Institute (RISS), which is con-
trolled by the Administration of the Russian President. In July 2014, the Eurasian
Institute and RISS held a round table discussion in Thilisi to talk about Islamic ide-
ology and security issues of the Caucasus Region. It is interesting that the source of
this organisation’s finances remains uncomfirmed.

In 2013, another pro-Russian NGO was set up — Eurasian Choice. The

61



DIMITRI AVALIANI

founder, Archil Chkoidze, is very active in supporting Russian policy and Rus-
sian President Vladimir Putin. In April 2014, at a press-conference in Thbilisi,
Chkoidze called on the government to conduct a referendum with the question
whether people “prefer Europe or Russia”. Chkoidze frequently travels to Mos-
cow and has ties with Vladimir Zhirinovsky and Genady Ziuganov, both, well-
known Russian politicians, as well as Alexander Dugin, an anti-Western ideolo-
gist and researcher.

Apart from Furasian Choice, there is another active pro-Russian NGO
named “Society of Erekle the Second”. The organisation arranges rallies de-
manding the government deepen its ties with Russia, and advocates the resto-
ration of diplomatic relations. In September 2014, the Society of Erekle the
Second launched Russian language courses for Georgian citizens, funded by the
Russian World organisation, founded on the request of Vladimir Putin for pro-
moting Russian language, both in the Russian Federation and abroad. Russian
World was created by the Russian Ministry of Foreign Affairs, the Ministry of
Education and the Ministry of Science. Some Georgian organisations have also
directly cooperated with the Alexander Gorchakov Fund for Public Diplomacy,
which was established in 2010, by the decree of then President of Russia, Dmit-
ry Medvedev. The foundation is an active distributor of Russian soft power in
the post-Soviet space.

Other disseminators of pro-Russian propaganda are prisoners, who were re-
leased in 2012, on the initiative of the Ivanishvili government — formerly classi-
fied as political prisoners of the Saakashvili government. Shota Apkhaidze, who
was charged for an attack on a local TV Station, “Kavkasia”, is now working as
a project manager in the Eurasian Institute and is an active supporter of Russia
and Vladimir Putin. Another former prisoner and ex-Georgian Army colonel,
Koba Otanadze, convicted for mutiny, is now the Hurasian Institute’s adviser
on military issues. Another former prisoner and former military commander,
as well as pro-Russian activist, Tristan Tsitelashvili, said in 2014, that activists
on Kiev’s Maidan were killed by “Saakashvili’s snipers”. His statement was used
by Russian propaganda against Euromaidan and the current Ukrainian govern-
ment.

It appears that Moscow’s “soft power” has proved successful. An NDI-com-
missioned survey, published in October 2015, showed that 31% of respondents
in Georgia support joining the Moscow-backed Eurasian Union, which is a dra-
matic 20% increase from 2013. But later, in 2016, according to NDI, the number
of supporters of the Eurasian Union decreased to 20% of respondents. But in
general, according to surveys, since 2014, public trust in Western institutions has
been steadily declining. For example, in 2014, 59% of respondents believed that
Georgia’s Buro-Atlantic integration would bring more benefit. But in June this

62



RUSSIAN PROPAGANDA AND “SOFT POWER” IN GEORGIA

year, only 53% of respondents believed this. From 2013 to now, the number of
NATO supporters has decreased from 80 to 64%. The number of supporters
for EU integration has dropped from 78% in 2014 to 72% in July 2016.

It is also worth noting that, for the first time since Georgia regained inde-
pendence, pro-Russian parties were able to overcome the electoral threshold
in the 2014 local elections. The Democratic Movement, a pro-Russian party
headed by former Parliamentary Speaker, Nino Burjanadze, received 10% of the
vote, while its candidate for mayor of Thilisi received around 12%. Burjanadze
does not support Georgia’s accession to NATO and the EU, and also believes
that Crimea is part of the Russian Federation, for example. The Alliance of Pa-
triots, with their anti-Western agenda, received almost 5% of the vote. One of
the leaders of the Alliance is Irma Inashvili, a founder of TV Obiektivi, the pre-
viously mentioned pro-Russian, anti-Western and xenophobic TV station. These
parties will be participating in the parliamentary elections on October 8.

All these examples illustrate, that Russian “soft power” is succeeding in Geot-
gia and in the absence of any genuine counterbalance — both locally and from
the West — public opinion may change further in the future. So far, the Georgian
government has not reacted appropriately, and in some cases, has even helped
Russian propaganda. Thus, the most important question now is whether the
non-government sector, and Georgian society at large, are capable of adequately
responding and standing up to Moscow’s plans. Equally important is whether
the West will come up with a strategy to counterbalance Russian soft power —
not only in Georgia, but in other countries as well, or will it allow the Kremlin
to slowly draw former Soviet countries back into its sphere of influence?

Dimitri Avaliani — a Georgian journalist and political analyst, editor-in chief of Factcheck.
Graduate of the L. Kikrland’s Scholarship Program at the University of Warsaw. He worked at
Georgian “Tabula Magazine”, Tabula TV, “24 hours” newspaper and as a Tbilisi-based reporter
for Russian “Novaya Gazeta”.

&

—*—a&,‘,ﬁb—‘—

63



DIMITRI AVALIANI

Rosyjska
propaganda
i,,soft power”
w Gruzji

Dimitri Avaliani

Obecne wladze Rosji nie ukrywaja,
ze ich glownym celem jest przywroce-
nie swoich wplywéw w bylych republi-
kach ZSRR 1 przeciwdzialanie ich inte-
gracji ze strukturami europejskimi. Aby
osiagnaé ten cel Rosja uzywa wszelkich
dostepnych metod, wlaczajac w to za-
réwno bezposrednia interwencje zbroj-
ng (jak miato to miejsce w przypadku
Ukrainy w 2014 roku i Gruzji w 2008
roku), jak 1 instrumenty tzw. ,,soft po-
wer”.

W tym kontekscie to wlasnie infor-
macja zdaje si¢ by¢ najbardziej efek-
tywnym narzedziem w rekach Moskwy.
Rosyjska propaganda w Gruzji nasilita
sie szczegdlnie po zmianie wiladzy w
tym kaukaskim panstwie w 2012 r.
Rozprzestrzeniana jest zardwno za
posrednictwem  rosyjskich  kanaléw
telewizyjnych, jak i przy pomocy lokal-
nych, gruziiskich $rodkéw masowe;j
informacji. Oprocz tego, w Gruzji z
powodzeniem dzialaja spoleczne i po-
zarzadowe organizacje, ktére w sposéb
otwarty prezentuja postawy prorosyj-
skie i realizujace interesy Kremla. Pro-
rosyjskie wypowiedzi mozna réwniez
co jaki§ czas uslysze¢ z ust przedsta-
wicieli gruzinskich wiadz. Dodatkowo
wyszlo na jaw, ze z pafistwowego bu-

64

Poccuiickas
IIPOIIaraHAQ
u «soft power»
B I'py3un

Aumumpu Asanuarnu

Poccniickas BAacTh He CKpBIBACT, UTO
€€ TAABHOU IIEABIO SBASIEMCS BOCCTAHO-
BUTH BAUSAHIIC HA OBIBIIIHE COBETCKIE Pe-
CITyOAMKH M ITOMEIIIATh MX MHTETPariiu
B €BPOIICICKHE CTPYKIYPBL. AAf AOCTH-
skeHMA 9TOM 1eanm Poccmsi mcroassyer
BCE METOABI, BKAIOUAs IIPAMOE BOCHHOE
BTOp/KeHME (KaK 9TO OBIAO B CAydYae
Vipanust 8 2014 roay u I'pysuu B 2008),
2 TAKIKE HHCTPYMEHTEL «SOft powen.

B srom maame mEdoOpMaris ABAf-
erca HanboAee 3O PEKTUBHBIM HHCTPY-
MeHTOM B pykax Mockser. Poccuiickasn
IIPOIIAraHAA OCOOCHHO YCHAHAACh B
I'pysun mocae cmenst Baactu B 2012
roay. Kpemaesckad rporaramaa pac-
pocrpaasercsas B lpysum kak ¢ 1o-
MOIIIBIO POCCHICKUX TEACKAHAAOB, TAK
U MECTHBIX, rpy3nHoAseraHbIx CMI.
Kpome toro, B I'pysun BeayT akTUBHYIO
ACSTEABHOCTH OOITIECTBCHHBIC U He-
[IPaBUTEABCTBCHHBIC OPraHH3AIINN, OT-
KPBITO BBIPAKAFOIIHE IIPOPOCCHICKYIO
ITIO3UIIHIO U ITPOBOAAIIHE HHTEPECH
Kpemas. ITpopoccuiickue 3agBAeHHA
IIEPHOAMYCCKI 3BYYAAN U U3 YCT OT-
ACABHBIX  IIPEACTABHTCACH
Kpowme Ttoro, BoraBaensr daktsl du-
HAHCHPOBAHHA U3 CPEACTB TOCOIOAKETA
IIPOPOCCHICKU U AHTH3AIIAAHO HACTPO-

ennbx CMU.

BAACTH.



ROSYJSKA PROPAGANDA 1 ,,SOFT POWER” W GRUZJIL

dzetu finansowane byly niektére pro-
rosyjskie i antyzachodnio nastawione
gruzinskie media.

Do pewnego stopnia rosyjska pro-
paganda w Gruzji przynosi zamierzone
rezultaty. Niezaleznie od tego, ze wigk-
szo§¢ obywateli Gruzji wspiera inte-
gracj¢ z UE 1 NATO, wedlug ostatnich
badan, wzrasta liczba zwolennikow
czlonkostwa kraju w prorosyjskiej Unii
Eurazjatyckiej, a procent stronnikow
idei integracji ze $wiatem zachodnim
stabilnie maleje.

A

Poccuiickas mporaramaa B HEKOTO-
POM Mepe AOCTHIACT CBOCIO PE3YABTATA
— HECMOTpPA Ha TO, YTO OOABIIHHCTBO
rpaAaH 1'pysun Bce erre IOAAEp/KUBa-
ot kypc Ha nuTerpanuio 8 EC u HATO,
COTAACHO  OIIPOCAM  BBIPOCAO  KOAH-
YeCTBO  CTOPOHHHKOB  BCTYIIACHISA
B mipopoccuiickuit Eppasmiickmit Coros,
a YHCAO IOAACP/KHBAIOIIUX 3aIIaAHBIC
HMHCTHTYTHI CTAOMABHO COKPAITIACTCH.

,‘,@Jb—«—

65



